Lis 172010
 

V minulém díle povídání o programu Zoner Photo Studio jsme se naučili, jak dostat fotografie z paměťové karty do počítače. Předpokládám, že všichni fotíte do RAWu. No a ty je třeba nejdříve „vyvolat“. Zoner Photo Studio (dále ZPS) neobsahuje přímý konvertor pro vyvolávání RAWů, ale s doplňkem Adobe DNG Converter to samozřejmě půjde.

 

 

Pokud ještě nemáte Adobe DNG Converter ve svém počítači, stáhněte si jej ze stránek Adobe – tady. Nainstalujte si jej do svého počítače a otevřete ZPS. Vpravo nahoře klepněte na „Nastavení/Možnosti“ (Ctrl + M). Vyberte v levém sloupci „Formát RAW“ a nedefinujte cestu ke konvertoru:

 

 

raw_01

 

Stiskem „OK“ vše potvrdíte. Najděte si složku s obrázky ve formátu RAW, které chcete vyvolat. Vpravo nahoře jsou čtyři záložky, my použijeme tu, na které je nápis RAW. Klepněte na ni:

raw_02

 

Tím vyvoláme konvertor. Celé okno je koncipováno takto:

  • levý horní sloupec: zobrazují se náhledy obrázků určených k vyvolání
  • levý spodní sloupec: „Historie“ – zde se bude vypisovat vše, co budete s obrázkem provádět. Nebude problém pak vrátit úpravy zpět, pokud se něco nepovede.
  • pravý sloupec: sloupec s nástroji.

Uprostřed pak vidíme obrázek ve větším náhledu. Levý i pravý sloupec lze dle potřeby schovat, to provedeme kliknutím na malé šipečky po stranách okna.

raw_03

 

My se zaměříme na pravý sloupec, tedy na sloupec s nástroji. Co zde máme k dispozici? Pod histogramem je pět záložek. Klepnutím na některou z nich se aktivují příslušné nástroje.

Základní nastavení – zde máme nástroje pro vyvolávání RAWů.

 

  1. Expozice – v tomto okně můžeme stáhnout nebo přidat na expozici, stáhnout nebo přidat na světlech, stáhnout nebo přidat ve stínech, kontrast, zřetelnost a můžeme zvolit i metodu podexpozice.
  2. Vyrovnání bílé – buď necháte nastavení White Balance tak jak je vyfotografováno, nebo můžete WB doladit. Jsou tady dva způsoby: přednasravené hodnoty, nebo ruční. Navíc můžete použít kapátko.
  3. Ostrost – myslím není co dodat, prostě doostření fotografie.
  4. Tonální křivka – kdo rád pracuje s křivkami, má možnost.
  5. Barva – zde se dají doladit barvy, sytost a živost barev.
  6. Redukce šumu – možnost odstranit šum z fotografie.
  7. Otočení – otočí fotografii podle nastavení. Hodí se např. ke srovnání horizontu, což je lepší udělat tady, než potom rovnat soubory ve formátu .jpg.
  8. Korekce vinětace – zde se dá zkorigovat vinětace objektivu. Nebo naopak vinětaci přidat.

 

Efekty – Efektní nástroje pro efekty. Hodí se pro převod fotografie do odstínů šedé, nebo pro tvorbu pseudo HDR.

 

  1. HDR světla a HDR stíny – slouží k ladění HDR.
  2. Barevné korekce – kliknutím na barevný obdélníček můžeme se zvolenou barvou pracovat pomocí šoupátek pod barevnými obdélníčky.
  3. Odstíny šedi – převede nám fotografii do škály šedé. Pak fotografii můžeme dále ladit pomocí výše uvedených nástrojů.

 

Nastavení konverze – zde jsem si vzal na pomoc manuál k programu, neboť tuto funkci nepoužívám:

 

  1. Konverze – demosaicing určuje metodu, která se použije pro tzv. proces demosaicingu surových dat. Metoda AHD vyniká nad ostatními metodami svojí schopností kvalitně rekonstruovat vodorovné a svislé linie. Její slabinou jsou jednolité plochy s větším množstvím šumu, kde mohou vznikat viditelné artefakty, které se po doostření mohou jevit jako rušivé. Metoda označená jako Wenmiao Lu naopak interpoluje kvalitně jednolité plochy za cenu nižší kvality interpolace v místech s velmi jemnými detaily. Podobně funguje i metoda VCD, která je vhodná jako náhrada metody AHD na obrázcích s větším množstvím šumu. Bilineární metoda interpolace je nejjednodušší a je přítomna především kvůli její univerzálnosti. Potlačení artefaktů určuje míru potlačení barevných vad vznikajících při demosaicingu. Při nastavení na maximální hodnotu se aktivuje i mírná redukce šumu před demosaicingem.
  2. Priofil fotoaparátu – je možno vložit profil vašeho fotoaparátu ve formátu DCP, který slouží ke korekcím barev a tonality. Pro některé fotoaparáty je možné profil stáhnout zdarma z internetu.

 

Globální nastavení – zde si můžete nadefinovat některé parametry konverze z formátu RAW:

 

  1. Změna rozměrů – pokud chcete obrázek uložit v menší nebo větší velikosti, než v jaké je původní RAW, můžete nastavit zmenšení či zvětšení v procentech.
  2. Formát a cesta – nadefinujete si v jakém formátu chcete obrázek(y) uložit (tiff nebo jpeg), dále pak můžete rovnou přiřadit barevný profil, nastavíte cestu k uložení obrázku a ještě můžete obrázek přejmenovat.

 

Všechna nastavení – ve sloupci se vám zobrazí všechny výše popsané funkce.

 

Pokud jsme s obrázkem hotovi a spokojeni, můžeme obrázek rovnou vyvolat, „hodit“ si jej do Editoru, nebo postavit do fronty a věnovat se dalším obrázkům. K tomu nám složí tlačítka vpravo dole pod sloupcem s nástroji. Do fronty můžete dát více obrázků, a až budete hotovi s celou dávkou, dáte povel ke konverzi všech obrázků a můžete si jít vypít velké kafe. Časová náročnost je dosti velká, záleží na počtu obrázků určených ke konverzi. Ke spuštění konverze slouží tlačítko „Zpracovávat“ na horní liště. Před ním je ještě informace, kolik obrázků ve frontě stojí.

raw_10

 

Já osobně fotografuji výhradně do rormátu RAW. Vám doporučuji totéž. Je to to nejlepší, co můžete pro své fotografie udělat. Je to miliónkrát lepší, než upravovat soubory v .jpeg, které jsou ochuzeny o některá data už v momentě uložení na paměťovou kartu ve fotoaparátu ihned po vyfocení. Fotografie si ukládám z RAWu do formátu .tiff, se kterým pak dále pracuji. A až když jsem zcela hotov s úpravami, pak teprve obrázek ukládám jako .jpeg a to ve dvou verzích (chci-li to tak). Jedna verze s parametry pro tisk a druhá verze s parametry pro zobrazení na internetu.

 



Podobné články:

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(poviné)

(poviné)