Kvě 312015

Nový fotoaparát ze stáje Olympusu – Olympus OM-D E-M5 Mark II má oproti svému předchůdci OM-D E-M5 mnohá vylepšení a funkcí navíc. Asi největší změnou je výkonnější stabilizátor, který dokáže udržet v ruce časy až o 5EV delší (podle standartů CIPA). Další změnou je video. 4K formát sice v E-M5 Mark II nenajdeme, ale vývojáři konečně dali videu možnost nastavit snímkovací frekvenci.

Jelikož natáčení videa příliš neholduji, požádal jsem svého kolegu, Radima Bittnera (Grimjaur), aby recenzi, zaměřenou na video, udělal. Jeho článek byl publikován na stránkách mobilmania.cz a s jeho laskavým svolením jej publikuji i zde:

První dojmy

V úvodu předesílám, že se ve svém testu zaměřím pouze na videofunkce fotoaparátu.

Vzhled fotaaparátu navazuje na první OM-D E-M 5, tělo je vyrobeno z odolné magnéziové slitiny a je utěsněno porti prachu, vlhkosti a mrazu. S vhodnými objektivy  obstojí bez problému i v hodně drsném prostředí. Olympus udělal hodně velký posun dopředu v kvalitě záznamu už u vlajkové lodi Olympus OM-D E-M1. Pořád jsem se ale cítil limitován pouze jednou volbou snímkovací frekvence a to neevropskými 30 snímky. Hodnota 28 Mbit a celková kvalita video záznamu byla slušně použitelná, přesto jsem nepovažoval a nepovažuji E-M1 za videofotoaparát. Tímto skutečným videofoťákem se pro mne stal nástupce úspěšného OM-D E-M5, který se zařadil mezi špičkové stroje v systému MFT. Olympus značně přepracoval jak hardware (stabilizaci), tak software zpracování videa. Poprvé je možno si vybrat mezi snímkovací frekvencí. Premiérově se nám také dostává do rukou nekomprimované All-Intra zpracování záznamu. Natáčet lze ve režimech PASM, možnost nastavení ISO, WB a dalších hodnot je samozřejmostí.

overview_panel2_bg

Formáty videa

Nejnovější model dokáže zachytit 1080p videa rychlostí až 60 snímků za sekundu s přenosovými rychlostmi od 18Mbps až 52Mbps pomocí komprese IPB. Další možností záznamu je použití All-I komprese 77Mbps. V tomto případě je rychlost záznamu jen 24p/25p nebo 30p. Rozdíl mezi těmito dvěma způsoby je hlavně v kvalitě zaznamenaných informací v každém snímku, na rozdíl od klasického GOP IPB. Délka záznamu je omezena na 29minut a pár vteřin.

MOV (H.264)

• 1920 x 1080 30p/25p/24p Avg. 77 Mbps All-I (A-I)
  • 1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 52 Mbps (SF)
  • 1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 30 Mbps (F)
  • 1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 18Mbps (A)
  • 1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (A-I)
  • 1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (SF)
  • 1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (F)
  • 1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (A)

AVI (Motion JPEG)

• 1280 x 720 30p
  • 640 x 480 30p

Stabilizace

Účinek pětiosé stabilizace je patrný již při pohledu do skvělého hledáčku, nebo na displej. Všechny objetktivy, tedy i starší monofokály M42 jsem měl po navolení patřičné ohniskové vzdálenosti okamžitě stabilizované. Žádné problémy jsem nezaznamenal ani u teleobjektivu Panasonic Lumix G 45-175/4-5,6, který disponuje vlastní optickou stabilizací. Stabilizace pracuje ve dvou režimech. První režim M-IS 1 je kombinace stabilizace čipu a digitální stabilizace. Druhý režim, kterému jsem dal přednost je M-IS 2,  tedy prostá stabilizace obrazu.

Účínek nově přepracované stabilizace je z mého pohledu impozantní. Běžně totiž, pro natáčení v pohybu, používám různé steadicamy. Bez přehánění, nová stabilizace je doslova velký steadicam v malém těle a steadicam můžu zapomínat doma. V přiloženém videu jsem zaznamenal pohyb jak na staedicamu, tak bez. Při srovnání s optickou stabilizací v těle objektivu 45-175/4-5,6 Power OIS se ukázala jako silný pomocník. Zatímco optická stabilizace skvěle funguje u statického záznamu v případě pohybu už ty výsledky nebyly zdaleka přesvědčivé. Olympus OM-D EM-5 MkII podává naproti tomu zcela vyrované výsledky.

Crop Factor

Pokud nastavíme na kruhovém voliči filmový režim, okamžitě je patrné zúžení úhlu záběru. Pro orientaci jsem provedl porovnání s Panasonicem G3 a dobral se těchto přibližných hodnot ořezu. 12 mm ohnisko, se dostává díky cropfaktoru 2,4x na hodnotu přibližně 29mm EQ 35. U G3 je crop faktor 2,16, což je sice lepší hodnota, ale zase bez stabilizace.

Zvuk

• Linear PCM 16-bit / 48 kHz
  • Stereo audio záznam přes vestavěný nebo volitelný externí mikrofon

U každého fotoaparátu, který to s filmováním myslí vážně, je nutností vstup pro externí mikrofon a možnost nastavení úrovně vstupní hlasitosti. Nová E-M5 MkII je v tomhle ohledu vybavena velmi dobře. V menu si můžeme nastavit odlišné úrovně zisku pro interní i volitelný mikrofon.

Olympus pamatoval i na sluchátkový výstup, který se nachází na přídavném gripu. Vrámci testu jsem fotoaparát použil při koncertu a nechal zvukový záznam jen na bedrech interního mikrofonu. Kvalita zaznamenaného zvuku mne příjemně překvapila. První video ukáže práci interního mikrofonu přímo pod podiem, druhá prezentuje zvuk ze sálu.

Autofocus

Další zlepšení oproti předchůdcům jsem zaznamenal u automatického ostření. Pro potřeby natáčení jsem využíval režim C-AF. Autofocus je velmi plynulý a zbytečně nepumpuje s obrazem. Tohle beru jako významné plus, byť často používám manuální ostření. K tomu se mimochodem velmi hodí objektivy 12-40/2,8 a 17/1,8, se kterými je radost pracovat. V režimu MF je možné aktivovat Focus Peaking, což je vynikající pomocník pro kameramana a také další vylepšení oproti starším modelům.

WiFi ovládání

Olympus Image Share je název programu, který umožní dálkové ovládání, přenos snímků a videa z fotoaparátu do mobilního zařízení a jeho následné úpravy. K dispozici je jak pro jablečné, tak droidí telefony a tablety. OIShare přináší nejen wifi ovládání fotaparátu, ale zároveň otevírá prostor pro import snímků z karty, jejich úpravu a přidání GPS souřadnic.

oly-share-4

Aplikace je poměrně slušně vybavena, jen mi scházela možnost dálkového odpalu v režimu HiRes, což je sice mimo rámec videa, ale nedá mi to abych to nezmínil. Během natáčení videa je bohužel snížená přenosová rychlost. Tady mi důvod uniká, doufám, že tohle omezení bude časem napraveno. Při použití objektivů mZD 12-50/3,5-6,3 a Lumix G 45-175/4-5,6 je možno dálkově ovládat transfokaci.

Rolling Shutter

S jevem zvaným Rolling Shutter se bohužel setkáme ve větší či menší míře u všech videí z fotoaparátu. “Rolující závěrka” je vlastně záznam obrazu, během kterého jsou data na výstupu senzoru načítána postupně po jednotlivých řádcích. Olympusu se podařilo jev poměrně slušně korigovat a i díky snímkovací frekvenci 50p jsou kácející linie v mezích normálu.

Závěrečné hodnocení

Olympus OM-D E-M5 MkII je velmi výrazně přepracovaný nástupce první verze. Kombinace bohatého nastavení, vynikající stabiliace a focus peaking umožňuje vytvářet působivé videoklipy. Ano, fotoaparát neumí 4K, ale “pouze” Full HD. Osobně to ovšem nepovažuji za chybu.

Dynamický rozsah můžu hodnotit jen okometricky. Například při natáčení koncertu se obvykle projeví řada neduhů ve spojení s prudkou změnou expozičních hodnot, nemluvě o přebuzeném zvuku. OM-D E-M5 MkII má pěkný obraz i při hodnotě ISO 1600, zvukový záznam zcela překonal mé očekávání.

Abych jen nechválil, umístění tlačítka record je podle mě zbytečně moc blízko k zadnímu panelu. Na Olympusu E-M1 je pozicován podstatně líp. Bohužel se mi nepodařilo pro filmový režim tlačítko přemapovat za sousední FN. Pokud by tuto záležitost vyřešila nová verze firmwaru, budu jen rád.

Fotoaparát je silně návykový a natáčení s ním zcela bezproblémové. Pokud v tomhle nastoleném kurzu bude Olympus dále pokračovat, pak se už teď těším na další Oemdéčko.

Pro:

• velmi dobrá kvalita videa