Čvn 202015

V minulé části recenze fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 Mark II jsme se věnovali videu a všeho kolem něho, v této části se zaměříme na fotografování. Probereme si změny oproti předchozímu modelu Olympus E-M5 i proti Olympus E-M1. Tato recenze se ale více zamněří na novou funkci, která ještě u fotoaparátů Olympus nebyla použita, a to na fotografování v High Res Shot módu.

Tělo fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 Mark II bylo oproti svému předchůdci zcela přepracováno. A musím říct, že o poznání k lepšímu. Tělo z hořčíkové slitiny je nyní i mrazuvzdorné a stejně jako E-M1 bude fungovat i v mrazech do -10°C. Jednou z hlavních změn v konstrukci fotoaparátu je LCD displej. Olympus se konečně vrátil k osvědčenému provedení displeje, známého z digitálních zrcadlovek Olympus řady E-systému. Displej na E-M5 Mark II je nyný nejen výklopný, ale i otočný. A je samozřejmě dotykový, s 1.037 tisíci pixely a s úhlopříčkou 7,6 cm.

overview_panel3_bg

Další hlavní změnou v konstrukci fotoaparátu je rozmístění ovládacích tlačítek. Zmizely, a doufám že navždy, pozice tlačítek pro prohlížení pořízených snímků a Fn1, které byly u E-M5 dost nešikovně umístěny těsně nad displejem. Jejich mačkání tak chtělo notnou dávku zručnosti a cviku. U E-M5 Mark II obě tlačítka najdeme na zadní straně těla. Další nešvar v konstrukci, kterému se vývojáři u E-M5 Mark II vyhnuli, je umístění zadního roleru. U staršího modelu byl tento roler moc vlevo, téměř u hranolu. Pokud se někdo dívá do hledáčku levým okem, jako já, často se palcem při použití tohoto roleru bodnul do pravého oka. U E-M5 Mark II je zadní roler více na levé straně těla, takže podobné úrazy již nehrozí.

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Na samotném těle fotoaparátu se nacházejí celkem 4 funkční tlačítka, kterým si můžete v menu přiřadit jakoukoliv funkci. Pokud vám nestačí ovládání fotoaparátu přes Super panel, stačí si na některé Fn tlačítko přiřadit funkci, kterou používáte nejčastěji, a tu si pak kdykoliv jednoduše vyvolat. Tlačítko zapínání/vypínání přístroje se také přestěhovalo ze zadní stěny na levou horní stranu, pod přepínač expozičních režimů. Po vzoru fotoaparátu Olympus E-M1. Na zadní straně nad displejem, vpravo od hledáčku se nachází přepínací páčka, známá rovněž z modelu E-M1.

Malou výtku bych měl ke křížovému voliči. Stejně jako u E-M1, netvoří křížový volič 4 samostatná tlačítka, ale kolébku. Nicméně tlačítka voliče jsou příliš malá a málo vystupují z těla fotoaparátu. Dělalo mi problémy je nahmatat poslepu, s fotoaparátem přiloženým k oku. Stejný problém jsem už kritizoval u recenze na fotoaparát Olympus E-M1.

Hledáček je samozřejmě plně elektronický a napočítáte v něm 2.36 tisíc pixelů. Jeho pokrytí scény je 100% a zvětšení je 1,48x. Je to tentýž hledáček, který najdeme u E-M1.

Držení samotného těla se také výrazně zlepšilo. Zásluhu na tom má více vystouplý a ostřeji zahnutý „hrbol“ na přední straně těla.

Další výraznou změnou nového Olympus E-M5 Mark II je stabilizátor obrazu. Ten je teď o celý jeden expoziční stupeň účinnější, než u E-M5 a E-M1. Celková účinnost podle standartů CIPA je tedy 5EV. A je to znát. Stabilizace je samozřejmě pěti osá.

Závěrka fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 Mark II je štěrbinová, počítačem řízená a pracuje v rozmězí časů od 60 s do 1/8000 s. Novinkou je možnost přepnutí závěrky do tzv. tichého módu. V tom případě neuslyšíte žádné cvakání, závěrka pracuje v plně elektronickém režimu a můžete nastavit čas od 60 s do 1/16000 s. Škoda jen, že se mód závěrky nepřepíná automaticky při volení času expozice. Totiž máte-li zvolen normální mód závěrky a při fotografování, tedy s fotoaparátem u oka, zjistíte, že světla je příliš a „dojedete“ až na 1/8000 s, musíte fotoaparát sundat od oka a v menu přepnout mód závěrky na tichý. Až pak lze zvolit 1/16000 s.

High Res Shot – čili snímky s vysokým rozlišením

V režimu High Res Shot dokáže Olympus OM-D E-M5 Mark II vytvořit 40 MPx snímek v JPEG formátu. Je zde možnost také nastavit snímání do RAW (ORF + JPEG + ORI )¹), pak je rozlišení 64 MPx. Jak se dosáhne takového rozlišení z 16 MPx senzoru? Jak jistě víte, obrazový senzor fotoaparátů Olympus je stabilizovaný, „plave“ v magnetickém poli. Je možno jej programově upevnit na místě (stabilizace vypnutá), nebo s ním pohybovat (stabilizace zapnutá). Díky této technologii je samozřejmě možné se senzorem pohybovat i cíleně. A právě této technologie je využito při fotografování v High Res Shot režimu. Fotoaparát exponuje 8 snímků rychle po sobě v tichém režimu závěrky. Při každé expozici se senzor nepatrně posune a fotoaparát pak všechny snímky spojí do jednoho snímku s rozlišením vyšším, než je rozlišení samotného senzoru. Tedy s 40 MPx, resp. 64 MPx. Výsledkem je fotografie s těmi nejjemějšími detaily.

Rozlišení snímků pořízených v High Res Shot režimu je tedy následující:

• JPEG: 7296 x 5472 px
  • RAW (ORF): 9216 x 6912 px

Snímání v režimu High Res Shot má však několik omezení:

• nelze použít stabilizaci obrazu
  • nejkratší čas závěrky je 1/8000 s i když tato pracuje v tichém režimu
  • nejdelší čas závěrky je 8 s
  • maximální clonové číslo lze nastavit na f/8.0
  • maximální citlivost je 1600 ISO
  • v záběru se nesmí nic pohybovat

Může se zdát, že některá omezení jsou nepochopitelná, ale musíme si uvědomit, že tato technologie je u CSC fotoaparátů nová, neodzkoušená )². Věřím, že postupem času budou vydány updaty firmware a některá z těchto omezení budou vylepšeny.

Snímky v RAW (ORF) pořízené v High Res Shot režimu lze v současné době zpracovávat ve společností Olympus vydaném „Olympus High Res Shot Raw File Photoshop Plug-in“ pro Adobe Photoshop CS5 a novější (jen 64 bit), kterým si tyto snímky zpracujete a pak otevřete v Photoshopu. Máte-li však verzi CS6, popř. CC, aktualizujte si modul Adobe Camera RAW na verzi 8.8. Tato verze modulu již plně podporuje High Res Shot snímky. S Adobe Lightroom 5 máte smůlu. Podpora High Res Shot snímků je až ve verzi LR 6 nebo LR CC.

• Olympus High Res Shot Raw File Photoshop Plug-in ke stažení zde
  • Český manuál pro Olympus High Res Shot Raw File Photoshop Plug-in zde

Je ale daleko snadnější cesta, jak se k úprávám High Res Shot snímků dopracovat. Pomocí prográmku Adobe DNG Converter ve verzi 9.0 si lze RAW (ORF) snímky převést do DNG formátu bez ztráty kvality a s těmito DNG soubory pracovat, jako s běžnými RAWy, např. v Zoner Photo Studiu. Adobe DNG Converter najdete zde.

Možná se ptáte, k čemu je amatérskému fotografovi dobré pořizovat snímky s tak vysokým rozlišením. Tato funkce najde své uplatnění při fotografování „still life“ fotografie. Prostě doma, nebo ve studiu, zátiší, produktová fotografie, atd. Na ostatní fotografické disciplíny to moc vhodné není. Je si totiž třeba uvědomit, že fotoaparát provede osm expozic, během nichž se nesmí v obraze nic pohnout.

• Krajina – ano, ale musí být naprosté bezvětří jak u země (pohyb trávy, listí, větví, atd.), tak i ve vzduchu (ptáci, mraky, atd.)
  • Portrét – dá se, ale nejsem si jistý, že fotografovaný model vydrží bez hnutí po dcelou dobu exponování. I když máte nastaven čas třeba 1/250 s, je to ve skutečnosti 8 krát 1/250 s.
  • Architektura – taky se dá, ale počítejte s rozmazanými pohybujícími se předměty v obraze – auta, chodci, mraky, atd.
  • Sport, zvířata, hudba, rodinné snímky, street foto, svatby – na to zapomeňte.

Dalším stinnou stránkou režimu High Res Shot je velikost souborů. Jeden RAW zabere cca 100 MB místa na kartě/disku. Velice rychle si tak zaplníte svůj hard disk. Navíc, pokud nehodláte tisknout obrazy větší, než A2, je tato funkce pro vás zbytečná.

Nerad bych, aby výše napsané věty byly chápány tak, že funkce High Res Shot je úplně k ničemu. Naopak. Ale považuji za nutné případné zájemce o fotoaparát Olympus OM-D E-M5 Mark II na tyto skutečnosti upozornit.

Funkci High Res Shot je potřeba ve fotoaparátu nejdříve aktivovat v menu. Takže stiskněte tlačítko MENU:

nastaveni

1.  Vyberte symbol fotoaparátu s číslem 2 a najeďte na „Snímek s vys.rozliš. (High Res Shot)
  2. Na křížovém ovladači 3x doprava
  3. Nastavte si zpoždění spouště. V režimu High Res Shot nefunguje funkce „Proti nárazu“.
  4. Nastavte si minimálně 2 vteřiny a potvrďte OK
  5. Zapněte Superpanel a zvolte režim snímání
  6. Šipkou doleva si najděte ikonu High Res Shot a potvrďte OK
  7. Nakonec si zvolte, jestli chcete jen JPG nebo i RAW
  8. Doporučuji RAW
  9. Pokud máte na displeji tuhle ikonu, máte nastaven High Res Shot !

Dvě ukázky High Res Shot snímků s porovnáním klasického 16 MPx sníku. Fotografováno do RAW (ORF), pak lehce upraveno a vyexportováno do JPG v Adobe Lightroom.

Expoziční údaje:

• ISO 200
  • Čas 1/30 s
  • Clona f/8.0

zat_srov_01

met_srov_02

Když si obrázky rozkliknete na plnou velikost, je již patrný rozdíl v detailech. Na následujících obrázcích se podíváme na rozdíly ve výřezech z obrázků v plném rozlišení. Nahoře je standartní 16 MPx snímek, pod ním pak snímek v High Res Shot:

vyrez_zat

vyrez_met

Ve 100% zvětšení je rozdíl již více patrný.

Fotoaparát Olympus OM-D E-M5 Mark II je další povedený kousek z řady „oemdéček“. Momentálně má technicky něco navíc oproti vlajkové lodi Olympus OM-D E-M1. Nezbývá mi nic jiného, než případným zájemcům tento fotoaparát doporučit. Pokud si chcete pořídit své první „oemdéčko“, nebo chtěli by jste upgradovat z OM-D E-M5, jděte do toho. Pro majitele Olympus OM-D E-M1 mám radu trochu jinou – počkejte si na Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Pozn.¹: při fotografování v High Res Shot režimu a nastavení výstupu do JPEG + RAW se na kartu ukládájí kromě těchto dvou formátů souborů ještě soubory s příponou ORI. Jde o záložní soubory snímků s vysokým rozlišením, konkrétně je to první snímek ze série osmi a je to klasický snímek, jako by jste fotografovali v běžném, 16 MPx režimu. ORI soubor prozatím ničím neotevřete a programy pro editaci a katalogizaci fotografií tento soubor také „nevidí“. Jestli soobory ORI na kartě jsou poznáte jen v průzkumníku Windows. Na to, aby jste mohli se souborem ORI pracovat, pokud by bylo třeba, stačí příponu souboru ručně přejmenovat z ORI na ORF. Pak jej otevřete v každém SW podporujícím soubory ORF.

Pozn.²: využití pohybu snímače pro získání snímku s vyšším rozlišením, než má snímač samotný, není úplně novou záležitostí. Tuto technologii používá fotoaparát Hasselblad H4D 200ms. Jeho 50 MPx snímač dokázal vytvořit v režimu High Res Shot 200 MPx snímek.

Podobné články: